Seurue alussa mainituilla saunan lauteilla olimme me. Minä vanhimpana johtuen siitä että olen syntynyt ennen näitä muita. Pirkko tuli syntyneeksi viisi vuotta myöhemmin, mutta hyvä niin. Viisikin vuotta voidaan nähdä paljona kun tarkastellaan maailman menoa. Nadja ja Teemu ovatkin sitten lapsenlapsina kymmeniä vuosia meitä jäljessä, mutta huimat muutokset heillä ympäristössä jo edessä. Synnytty siis eri aikoina, eri paikoissa ja pieniä kulttuurillisiakin eroja löytyy. Jo näinkin pienessä piirissä katse taaksepäin avaa huikeat näkymät, jossa kiehtovinta on ihmiselon arki ja ihanuus. Toiset meistä ovat vasta alkumetreillä ja toisilla vaikka jaettavaksi jos tilaisuus siihen tulee.
Viittaus ristiin ja vinoristiin on tehty tässä yhteydessä vakavassa mielessä. Kulttuurillista eroa tässä yritetään esiin nostaa, vaikka ne ovat vähäiset. Samoja suomalaisia, mutta kun eri puolilta lähtöisin ollaan, on mielenkiintoista mutustella eroja ja yhtäläisyyksiä kunkin lähtökohdista käsin. Tässä niitä on opillisesti enemmän ja arjessa vähemmän ja siksi niillä on paikkansa henkisen elämän puolella. Jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi. Perhesuhteisiin näillä ei ole ollut meillä eikä tuntemillamme muillakaan merkitystä koska maallistunut yhteiskunta häivyttää erot.
Paljain jaloin elämäni aloin, sanotaan. Ihan niin se ei ole. Jo silloin meihin on ladattu paljon entistä ja paljon odotuksia. Syntymä on suuri tapahtuma vanhemmille, suvulle ja se on kaiken perusta. Ei mikään pikkujuttu. Me tulimme jatkamaan jotakin. Mikä on rakentamista jo oleva, entisen päälle. On taloudellinen puoli jonka varaan rakennamme ja on henkinen puoli jonka vaikutteet tulevat meihin koskettamaan. Henkisen suunnan saammekin jo kasteessa. Se on ensimmäinen anti. Taloudelliset työkalut tulevat yksilöllisesti eri aikoina ja erilaisina. Toinen saa esimerkiksi matkalipun työnhakuun, ja toinen pankkikirjan tai osakesalkun. Kumpikin näistä puolista on se, mitä paljasjalkaisen varalle on. Näistä me sitten ponnistamme kasvuun, nousuun jopa lentoon jos hyvin käy ja siivet kantaa.
Pirkolle risti opillisena tunnusmerkkinä on ollut ainut oikea ja säilyttänyt arvonsa. Lapsuus näköetäisyydellä kirkon tornista ja senaikaiset muistot Joulukirkosta, lauluista, runoista ja jouluista kotona, tai kristillisyys sen aikaisessa kansakoulussa aamuhartauksineen on jättänyt jälkensä, jotka mielellään muistaa.
Minä olen halunnut pitää kiinni vinorististä. Opillisesti nämä poikkeavat, ei suuresti mutta viehättävän paljon toisistaan. Pidän uskottavana mikä on vanhaa, koettua ja pysyvää. Sen sanoma tulee jotenkin läpi siihen tapaan kuin oletan uskontoon - uskoon kuuluvaksi. Elämäni alkumetreillä sillä on ollut merkittävä osa arjessakin. On myös tunne kohtalonomaisesta merkityksestä sillä pitkällä tiellä jonka olen kulkenut. Jotain mystistäkin mielessä käy, kun ajatus vinoristin kautta kiertyy omiin kohtaamisiin tai vaikka koko maan kohtaloihin.
Uskonpuhdistus eteni Karjalan raukoille rajoille vasta viimeisenä ja tunnetuin seurauksin. Asuin siellä seudulla, jossa yhteys luterilaisuuteen oli ohut. Kylässä oli vain yksi sellainen perhe, asuivat mökissä rannalla. Koulumatkalla huomioimme aina tuon asukkaan, jotta sellainen perhe siinä asuu. Se oli poikkeavaa, mitään yhteyttä meillä ei heihin ollut. Tuosta on edetty kauas, niin fyysisesti kuin henkisesti. Olemme sopeutuneet, omaksuneet ja hyväksyneet kansamme sisäiset erot osaksi hyvin toimivaa kokonaisuutta. Meidän muuttaessa sitten myöhemmin uskontomme kanssa muualle Suomeen, kaikki muuttui päälaelleen. Nyt ortodoksit olivat kummajainen veden pyhittämisineen tai ristisaattoineen. Kirkko sai kuitenkin paikkansa, ja tätä kirjoitettaessa ortodoksien jäsenmäärä on kasvussa ja luterilaisella puolella kirkosta eroaminen on huolestuttavan suurta.
Rakkaus ei tunne rajoja. Pääsin saatolle kun tapasin Pirkon, ”luteri” Orimattilan seurakunnasta syysiltana Jymylinnassa. Se oli kylän tanssipaikka Orimattilassa. Olin tullut Karjalan laulumailta mutkien kautta sorateitä pitkin Etelä-Suomen rintamaille. Suuri kertomus voi alkaa. Pirkko sanoo myöhemmin hyväksyneensä tarjoukseni silloin, koska pelkäsi pimeää ja kotiin mentiin kirkon ja hautausmaan ohi. Pirkko oli vielä niin nuori ja minulle tämä sopi hyvin. Olin jo lapsena kuullut kauhutarinoita riihistä, saunoista ja hautausmaista. Nyt ei pelottanut, olinhan hiljattain sotaväestä vapautunut alikersantti. Nyt piti esittää rohkeaa, ja ensimmäisellä saattomatkalla olivat mielessä ihan muut asiat, vähiten vainajat.
Tapaamisessa kaikki menikin nappiin. Oli äärettömän selvää, estotonta, yksinkertaista ja suhteesta tuli pitkäaikainen ja pysyvä eikä loppua näy. Eipä tyttö tiennyt kenen matkaan oli lähtenyt. Pirkko oli täyttänyt 16, ja oli viisasta pelätä pimeää ja pahoja poikia. Juttelumme jatkui Pirkon pihalla sementtiin nojaillen. Syysilta oli leuto, ei tuntunut niin pimeäkään enää, ei mitään pelottavaa. Oli vain hienoa todeta olevansa olemassa ja pallo jatkoi radallaan. Oikeasti emme tietysti tunteneet toisiamme, ehkä Orimattilan sillalla oli ohitettu huomaamatta. Nyt tuli huomatuksi miellyttävä olemus ja nätti punainen hame kun me ”miehet” haimme tyttöjä tanssiin. Tutustuminen lähti hyvään alkuun. Voiko se olla näin helppoa.
Saattomatka kulki kyllä Orimattilan kirkon ohi, mutta eipä tyttö kertonut sen olevan hänen kotikirkkonsa jossa kastettu ja rippikoulun käynyt. Paikallisena paljasjalkaisena nuo asiat ovat itsestään selviä. Minun muualta muuttaneena piti olla kiinnostunut missä ollaan, mutta nyt piti valita sanansa ja ainakin yrittää olla fiksu. Siinä kohtalo meitä kuljetti, vaikka emme sitä tienneet ja otti meidät huomaansa vaikka emme sitä huomanneet. Vakavaa puhetta, mutta tältä se jälkiviisaana näyttää.
Onneksi maapallo on pyöreä ja mielikuvissa sitä voi pyöritellä ja tarkastella eri puolilta. Orimattila oli nyt nähty ja sen pelottavat paikat onnellisesti ohitettu. Minun kotikyläni pelottavat paikat voi yrittää löytää vain ilmakuvasta. Samat kauhistukset sielläkin, vaikka risti jonka kautta haetaan tukea ja turvaa matkan varrella on erilainen. Risti ja vinoristi ovat siis sittenkin totta.
Aihe jäi elämään meidän suhteessa. Ekumeenisuus on tullut eteen mitä moninaisimmissa tilanteissa. Karjalaisten juhlissa, isommissa ja pienemmissä on ollut sääntönä, että kirkon edustajat tuovat tervehdyksensä tilaisuuteen. Arkkipiispa Johannes Joensuun juhlassa oli valinnut juhlapuheensa otsikoksi juuri Risti ja vinoristi. Puhe oli paitsi meitä puhutteleva, myös yleisesti toistemme arvostusta korostava. Kuopiossa vastaavassa tilaisuudessa paikallinen luterilainen piispa istui salissa puhe-etäisyydellä meistä. Keskustelimme ohjelman lomassa meidän henkilökohtaisesta erilaisuudesta uskon asioissa. Halusi tietää miten hoidamme henkisen puolen. Vakuutimme tasapuolisuutta mausteena pieni valkoinen valhe.
Heinäveden Valamossa ja Lintulan luostarissa olemme käyneet useita kertoja. Joensuun matkoilla olemme kahdesti yöpyneetkin Valamossa, kerran skiitassa ja toisella kerralla luostarin hotellissa. Erityisesti jälkimmäinen käynti jäi mieleen rauhan tyyssijana. Väljät tilat, hiljainen kesäilta ja yö, iltaliturgia luostarin kirkossa, jossa oli harras tunnelma. Kirkossa vakiokävijät erottuivat selkeästi muista, syvästi uskonsa sisäistäneitä nuoria ihmisiä ja tilanteen hyvin hallitsevia. Muutama turisti joukossa aristellen ja kirkollista toimitusta tarkkaillen. Seurasimme vielä joitakin kirkosta poistuvia, jotka kiireettöminä leppoisasti jutellen siirtyivät majapaikkaansa kohti tyynen oloisina ihmisinä. Sain pienen trauman. En osannut käyttäytyä tapahtuman arvoa vastaavalla tavalla. En tuntenut kirkon tapoja, sen muotoseikkoja. Pirkko lohdutti ja osti minulle käytösoppaan luostarin myymälästä. Siitä huolimatta tämän puutteen kanssa on vain elettävä ja kelvattava.
Tuomiokirkossa olimme Pirkon kanssa eräänä Talvisodan alkamisen vuosipäivänä mukana sytyttämässä 400 kynttilää. Kirkot olivat tasapuolisesti paikalla edustettuina. Tilaisuuden päätteeksi marssimme kynttiläkulkueena Uspenskin Katedraaliin Katajanokalle. Kumpikin kirkoista oli ääriään myöten täynnä kansaa.
Kirkon Isät täyttivät pyöreitä vuosia. Olin Hilan mukana kun veimme salmilaisten seuran tervehdyksen Metropoliitta, nykyisin Arkkipiispa Leolle ja Kirkkoherra Purmoselle heidän täyttäessä pyöreitä, edellinen 50 ja jälkimmäinen 60 vuotta. Kaikki nämä vaatimattomat kohtaamiset ovat pitäneet yllä hyvän yhteyden kumpaankin kirkkoon. Pirkolle seurakunnan viestintä, Vantaan Lauri ja Ortodoksiviesti ovat yhtä tarkoin luetut lehdet, ehkä Lauria vähän vähemmän. Kirkon isät ovat toimineet myös vertailukohteina. Erot ovatkin huomattavat ja se tulee opista jota edustaa. Parempi perehtyneisyys loisi edellytyksiä myös kritiikkiin terveessä mielessä. Molemmissa olemme tavanneet henkeviä sanoman välittäjiä. Käsikirjoitukset kirkollisista toimituksista poikkeavat suuresti toisistaan mikä johtaa erilaiseen tunnelmaan. Häät ja hautajaiset lienevät tästä tunnetuimpia. Näistä jälkimmäisen avoin läheisyys saa molempien tuen. Samoin naispappeus luterilaisessa kirkossa saa kummankin kriittiset arviot hyvyydestä ja huonoudesta. Verot maksamme kevyesti kumpikin.
Kaikilla meillä on paikkamme tämän yhteisen pallomme pinnalla. Sen mitä yleensä teemme, mahtuu vain pienelle pläntille suurella kartalla. Voimme mielikuvissa pyöritellä tuota karttapalloa tai selata karttalehtiä mielin määrin ja tunnistaa elintilamme muiden joukosta. Tekniikan avulla voi kurkistaa vaikka pallon toiselle puolelle. Ilmakuvassa näin onkin tehty. On otettu kuvaa siis myös sieltä mistä minä olen tullut. Nyt kun Orimattila on nähty, voimme kurkistaa toiseen paikkaan pallolla.
Ilmakuvassa on Uuksun lahti Laatokassa. Lahden erottaa tällä kohtaa Laaatokasta kapea kannas, paikka nimeltään Kaita. Lahden pohjukkaan laskee Uuksun joki ja lahti avautuu Laatokkaan Salmin kirkonkylän kohdalta. Lahden keskellä on saarijono kuin koriste järvimaisemassa. Saarista suurin on Kirsun saari. Näköetäisyys lahden yli riitti erottamaan asutuksen vastarannalla. Ennen Kaidan kohtaa on myös esteetön näköyhteys pitkin lahden selkää ohi Salmin, jolloin horisontissa näkyi rannaton ulappa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti